صفحه اصلی رزرو مشاوره رایگان ثبت نام خدمات عضویت در خبرنامه عضویت در سامانه پیامک

کنترل استرس

کنترل استرس

کنترل استرس


مگر می‌شود انسان استرس نداشته باشد.


انسان بدون استرس بیمار است و باید درمان شود. اما استرس به عنوان محرک، نه بازدارنده.


برخی چیزها یک ذره‌اش لازم است، اما بیشتر نه و استرس جزو آنهاست.
«استرس» یک نیروی هیجانی است که اگر تحت کنترل باشد می‌تواند مفید واقع شود. مثلا استرس انجام کاری که قرار است فردا ساعت ۶ صبح انجام شود، باعث می‌شود فرد در آن ساعت بیدار بوده و آن را انجام دهد و اگر استرس انجام آن را نداشته باشد ممکن است انجام آن را به ساعت‌ها بعد موکول کند یا اصلا آن را انجام ندهد.


ولی استرس هم مثل خیلی چیزها وقتی زیاده از حد شود، باعث دردسر می‌شود. مثلا اگر استرس انجام کاری که قرار است ساعت ۶ فردا انجام شود، زیاد باشد ممکن است فرد نتواند شب خوب استراحت کند، نتواند خوب غذا بخورد و نهایتا نتواند آن کار را به خوبی به سرانجام برساند.
«استرس» برای انجام هر کاری وجود دارد حتی کارهای روزمره. هر چه آن کار مهمتر باشد، استرس انجام آن هم بیشتر می‌شود.


اما چگونه می‌توان «استرس» را کنترل و از آن استفاده مفید کرد؟
تعدادی از داوطلبان برای مقابله با «استرس» از نیروی تلقین استفاده می‌کنند و مدام با خود تکرار می‌کنند که «من استرس ندارم» ولی چون این جمله برخلاف حالات روحی فرد است باعث افزایش استرس و نتیجه عکس می‌شود.
تعدادی دیگر از داوطلبان نیز متوسل به داروهای آرامبخش برای از بین بردن استرس می‌شوند که آن هم سبب خمودگی، کسلی و خواب آلودگی سر جلسه آزمون می‌شود.


آنچه که فراهدف به داوطلبان خود پیشنهاد می‌دهد، رویارویی با استرس به جای نادیده گرفتن آن است چرا که بزرگان ما همواره گفته‌اند «برای پیروزی بر چیزی که از آن هراس دارید با آن روبرو شوید.»


اگر شما داوطلب گرامی از یک هفته یا ده روز قبل از آزمون وکالت مدام با خود تکرار کنید که «فردا آزمون وکالت» دارم و سر ساعتی که قرار است آزمون برگزار شود، آزمون سال‌های قبل یا آزمون آزمایشی را تست بزنید (بهتر است این تمرین با لباس رسمی ‌و پشت میز انجام شده و داوطلب تمام مدتی که باید سر جلسه باشد، در همین وضعیت باقی بماند)


وقتی این جمله «فردا آزمون وکالت دارم» تکرار شود استرس هم شروع می‌شود هر چه باور این جمله در ضمیر ناخودآگاه بیشتر باشد، استرس بیشتر و فرد موفق تر است. اگر این برنامه خوب اجرا شود، آثار استرس شروع می‌شود ممکن است فرد نتواند شب خوب بخوابد یا خوراکش کم شود ولی در روزهای بعد این حالت کمتر می‌شود چرا که استرس هم کمتر می‌شود چون ضمیر ناخودآگاه هر روز دارد آزمون را تجربه می‌کند، درمی‌یابد که آزمون چیز هولناکی نیست. این حالت دقیقا شبیه حس آدم در روز  اولین امتحان ترم و روز آخرین امتحان ترم است.


این شیوه روشی امتحان شده و دارای بازدهی صددرصد است.


 این تمرین باعث می‌شود داوطلب استرس را قبل از آزمون تجربه کند و هر روز این فرصت را دارد که اشتباهات امروزش را فردا اصلاح کند. اگر این تمرین به خوبی اجرا شود داوطلب شب قبل آزمون آرامش خواهد داشت و روز آزمون می‌تواند به خوبی از اطلاعات خود استفاده کند.


بیان این نکته مهم "کنترل استرس" تحفه‌ای از فراهدف برای داوطلبان عزیزی است که در پی بهترین نتیجه در این آزمون مهم‌اند.
موفق باشید
فراهدف

عضویت در سامانه پیامک فراهدف

رزرو و مشاوره فراهدف

عضویت در کانال فراهدف
     
شرایط و منابع آزمون وکالت | فراهدف ازمون قضاوت  شرایط و منابع آزمون سردفتری | فراهدف

سوال بپرسید