این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد فراهدف کاملا محفوظ می باشد

ارتباط زمان و یادگیری

چکیده این مطلب : انتشار : 1399/03/23 0 نظر

ارتباط زمان و یادگیری


تا همین اواخر پزشکان بر این باور بودند که بدن انسان همواره در وضعیتی یکنواخت قرار دارد و تغییرات آن در طول روز بسیار اندک است، اما اکنون در علم کرونوبیولوژی آشکار شده که بدن انسان در حرکت منظم 24 ساعته در طول روز دچار تغییر می شود.


بر اساس آموزه های علم کرونوبیولوژی، هر عملی که در بدن صورت می پذیرد متأثر از ساعت بدن است که دارای حرکت منظم و خاصی است. مثلاً در هنگام خواب فشار خون پایین می آید، درجه حرارت نیم درجه سانتیگراد کاهش می یابد و خون در دست ها و پاها جمع می شود.


در هنگام فرا رسیدن صبح بدن با تحریک ناگهانی کاتکولامین از حالت خواب به حالت بیدار در می آید، میزان ضربان قلب افزایش می یابد رگ های خون منقبض می شود و فشار خون بالا می رود.
توجه به عامل زمان، اکنون به عنصر لاینفکی در برنامه آموزشی کشورهای جهان تبدیل شده است.


یک عقیده قدیمی افراد را به دو دسته تقسیم می کند: چکاوک ها و یا افراد روز و بوف ها یا افراد شب. این تفکر کهن اکنون با نو یافته های علم کرونوبیولوژی اثبات شده است. در افراد روز، اندازه گیری حرکت منظم 24 ساعته، زودتر از افراد شب به اوج می رسد. چکاوک ها در ساعات صبح مقدار بیشتری آدرنالین را تولید می کنند که این میزان در طول روز کاهش می یابد، اما جغدها روز را آهسته شروع می کنند و طول روز مقدار آدرنالین آنها کم کم افزایش می یابد و عصرها به اوج می رسد. اگر این را نمی دانید در همراهی با برنامه های فراهدف به این مقوله خواهیم پرداخت که چه زمانی مطالعه کنید تا بازدهی بیشتر داشته باشید.

حافظه کوتاه مدت و سرعت انتقال ذهنی بیشتر افراد در ساعات پیش از ظهر، تا کمی پس از ظهر در بهترین حالت است و پس از ساعت یک به بعد از بازدهی و کارایی آنها کاسته می شود.
ساعت 6:30 تا 8:30 بعد از ظهر حافظه بلند مدت در بهترین موقعیت است و این دو ساعت، مناسب ترین زمان مطالعه است.

برخی از دانشجویان معمولاً ساعات آخر شب و صبح زود را به درس خواندن اختصاص می دهند. اما تحقیقات حاکی از آن است که ساعات آخر شب و صبح زود در حرکت روزانه بدن خیلی افراد، زمانی است که حافظه بلند مدت، قوه ادراک و یادگیری در بدترین حالت خود قرار دارند.

نکته: این قاعده را نباید به همه تعمیم دهیم و بهتر است که شما با توجه به ساعت بدن خود تصمیم بگیرید.

ریتم ساعت بدن خود را نباید تغییر دهیم، ممکن است مایل باشیم شب های تعطیلات تا دیر وقت بیدار بمانیم و صبح روز تعطیل هم زیاد بخوابیم اما این مسئله سبب می شود که در روز بعد به سختی بیدار شویم، پس بهتر است ساعات خواب و بیداری خود را تغییر ندهیم تا با انرژی بیشتر، سرحالتر به روند مطالعه خود ادامه دهیم.

بهمون نظر بدید

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد ، هر نظری که برای ما می نویسید قوت قلبی برای حال ما خواهد بود

captcha Refresh